8 december 2018 - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Jack Nijnatten - WaarBenJij.nu 8 december 2018 - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Jack Nijnatten - WaarBenJij.nu

8 december 2018

Blijf op de hoogte en volg Jack

10 December 2018 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

We slapen uit die dag. Na 09.00 wordt ik wakker van wegrijdende auto’s . Snel een ontbijt en onze spullen pakken want de reis gaat vandaag naar Kaikoura. Normaliter doe je daar zo’n kleine 4 uur over maar wij pakken vandaag een scenic route (highway 72) zoals dat hier heet en zijn dus langer onderweg. Het landschap aan deze kant van de NZ alpen is drastisch anders dan aan de andere kant. Door de bergen worden de wolken en de daarbij horende regen veelal tegengehouden aan een kant van het eiland. Daar is het dan ook ontzettend groen (sub-tropisch regenwoud) en dat is hier niet het geval. We rijden door een geheel ander landschap wat voornamelijk gekenmerkt wordt door droog vergeeld grasland met zo af en toe zelfs woestijnachtige trekjes. Ook de andere vegetatie is meer aangepast op het droge land.
Tijdens onze tocht komen we wel veel mooie uitkijkpunten tegen die zich voornamelijk afspelen bij enorme rivierbeddingen en uitgestrekte vlakten. Ook de wegen zijn hierdoor heel anders dan wat ik tot nu toe gewend was. Waar ik tot voor kort alleen maar steile afdalingen en klimmetjes met veel scherpe bochten tegenkwam zijn het nu vooral kilometerslange kaarsrechte wegen waarvan je het eindpunt niet ziet. Ook is er weinig verkeer dus is het een beetje eentonig.
Lianne beseft dat we van veel dieren al foto’s hebben gemaakt maar niet van het meest voorkomende dier in NZ. Vandaar nu ook een paar foto’s van schapen. Na een mooie tocht komen we rond 15.30 aan bij ons motel. Het was de bedoeling dat we in Kaikoura met een schip naar walvissen zouden gaan kijken maar je kunt hier ook gaan zwemmen met dolfijnen. Het zijn 2 verschillende tochten die helaas niet gecombineerd kunnen worden. Lianne wil dolgraag nog een keer proberen om te zwemmen met dolfijnen en daarom hebben we deze tocht voor morgen geboekt.