9 december 2018 - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Jack Nijnatten - WaarBenJij.nu 9 december 2018 - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Jack Nijnatten - WaarBenJij.nu

9 december 2018

Blijf op de hoogte en volg Jack

10 December 2018 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Komende nacht is de laatste nacht waarbij we een hotel hebben geboekt. Morgen gaan we naar Christchurch en dan mogen we een lange dag gaan rondkijken daar want onze vlucht vanaf Christchurch vertrekt pas om 06.15 de volgende dag. Omdat we 3 uur van tevoren aanwezig moeten zijn om in te checken heeft het geen zin om dan nog een hotelletje te boeken. Maar eerst de dolfijnen.
Het is het beste om een vakantie af te sluiten met een klapper, een hoogtepunt of in ieder geval iets om met een goed gevoel te eindigen. Ik kan verklappen dat dat zeker is gelukt. We hebben afgesproken bij encounter Kaikoura (het bedrijf wat deze tochten organiseert) om 08.30 en Lianne is er helemaal klaar voor. Een gezonde spanning heeft zich van haar meester gemaakt want ze heeft niet zo goed geslapen. Gaat het deze keer eindelijk wel lukken?
Het weer is die dag fantastisch (zon, weinig tot geen wind en 23 graden). Bij aankomst moet Lianne eerst haar wetsuit en verdere uitrusting passen. Met deze uitrusting aan stappen we op de bus die ons in 5 minuutjes naar de haven brengt. Daar stappen we op de boot. De zee is zo kalm dat de schipper zegt dat het geen verschil uitmaakt of je vaart of over land loopt. Lianne heeft voor de zekerheid toch maar een pilletje tegen reisziekte ingenomen.
Na ongeveer 30 minuten varen wordt er druk gewezen door diverse mensen. Wij kijken en zien inderdaad vinnen en zelf behoorlijk veel vinnen. De zwemmers (Lianne) krijgen het signaal te verzamelen op het achterdek en de schipper vaart naar de zwemmende dolfijnen. Ik ben op het bovendek met een camera en krijg een beeld van enorm veel dolfijnen die rond het schip spelen en meezwemmen. Aan de voor-en zijkant van het schip zijn dolfijnen die de snelheid van de boot evenaren en spelenderwijs met ons meezwemmen. Uiteindelijk legt de schipper de boot stil en Lianne en de andere zwemmers gaan het water in. Het is een geweldig gezicht, in eerste instantie zie je ongeveer 20 zwemmende mensen maar vrij snel hebben de dolfijnen de meerderheid. De dolfijnen zwemmen verder en als ze langs mensen komen gaan ze nieuwsgierig even bij ze kijken en zwemmen dan weer door. Als de dolfijnen je interessant vinden dan blijven ze iets langer. Je kunt hun interesse wekken door geluid te maken of door een gekke beweging. Al snel weet Lianne hoe ze dat moet doen.
De dolfijnen zijn zogeheten Dusky dolfijnen en deze worden bijna 2 meter groot. De dolfijnen (Bottlenose) die we zagen bij de Bay of Islands waren 4 meter groot en behoren tot de grootste dolfijnensoort. De groep dolfijnen die we vandaag zien is bijzonder volgens de schipper want het zijn ongeveer 300 tot 400 dolfijnen in een groep. Hij vertelt dat het ook voorkomt dat er geen of maar 10 dolfijnen worden gevonden. Aan dek zie ik de dolfijnen vooral als erg speelse dieren die de meest mooie sprongen, backflips en rolbewegingen maken. Je kunt echt zien dat ze er plezier in hebben om te spelen. Het is een geweldig gezicht.
Als de dolfijnen verder trekken worden de zwemmers weer aan boord geroepen. De schipper vaart dan weer naar het begin van de groep en de zwemmers mogen weer het water in. Dit alles herhaalt zich 5 keer en al met al heeft Lianne toch zeker 1 tot 1,5 uur met de dolfijnen gezwommen. Na afloop kwam ze weer aan boord en vertelde mij (met een big smile) dat het zo geweldig was. Het was alles wat ze ervan had verwacht en ze heeft vele keren dolfijnen binnen armlengte dicht bij haar gehad. Die dag heeft echt veel voor haar betekend.
Omstreeks 13.00 komen we weer terug aan wal en na het eten gaan we een lange prachtige wandeling maken. We starten om 14.15 en zijn om 18.15 terug waarbij we vele steile klimmetjes en afdalingen meemaken. We gaan door boerenakkers met schapen, langs kusten met steile kliffen en zelfs over de zeebodem (het is eb). We komen grote albatrossen tegen (prachtige vogels) en zijn ook diverse keren heel dicht bij seals (pelsrobben). Ze liggen te zonnen op een rots en je kunt er, bij wijze van spreken, naast gaan liggen. Dat doe je beter niet want die beestjes bijten behoorlijk.
Morgen de laatste volle dag in NZ en vannacht de laatste nacht in een hotel hier.

• 10 December 2018 - 16:40

Janine:

Wederom een super leuk verslag, Jack. Wat gaaf dat Lianne met dolfijnen heeft gezwommen. De foto's laten het enthousiasme van Lianne ook zeker zien!
    Een vraagje: waarom heb jij niet mee gezwommen?

• 10 December 2018 - 17:56

Monique:

Lianne wat super gaaf zeg. Dat kunnen ze je niet meer afnemen! Je hebt prachtige herinneringen gemaakt. Ik bedoel jullie!

• 19 December 2018 - 13:25

Marjolein:

wat een bijzondere ervaring heb je beleefd met de dolfijnen Lianne. Eindelijk is je droom werkelijkheid geworden. wat een prachtige bijzondere reis hebben jullie gemaakt door NZ. Erg leuk om jullie te volgen en mee te genieten van jullie avonturen.