16-11-2018 The Bay of Islands - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Jack Nijnatten - WaarBenJij.nu 16-11-2018 The Bay of Islands - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Jack Nijnatten - WaarBenJij.nu

16-11-2018 The Bay of Islands

Blijf op de hoogte en volg Jack

18 November 2018 | Nieuw Zeeland, Paihia

Laat ik beginnen met te zeggen dat het een geweldige dag was, dan heb ik dat alvast gezegd. Deze ochtend zijn we vroeg wakker geworden want vandaag gaan we met de zogeheten "Cream boat tour" de Bay of Islands verkennen. De Bay of Islands is, zoals de naam al aangeeft, een grote inham in het land met daarin veel eilanden en eilandjes. Captain Cook heeft in deze baai bescherming tegen de stormachtige zee gezocht en terug in Engeland hier hoog over opgegeven. Het gevolg was dat er al snel meer Europeanen deze kant opkwamen. Daar kwamen ze uiteraard de eerdere bewoners, de Maori, tegen en dat contact liep niet altijd lekker. Er is hier behoorlijk wat gevochten tussen de Maori en de Engelsen maar uiteindelijk hebben beide partijen een verdrag gesloten om de vijandelijkheden te staken. De plek waar het verdrag is ondertekend ligt op een kilometertje of zo van waar wij nu zijn. Dit verdrag wordt nog ieder jaar herdacht waarbij de regeringsleiders van Nieuw Zeeland en de leiders van de Maori op de plek van ondertekening terugkomen om deze historische gebeurtenis te herdenken.

Na een stevig ontbijtje (eieren met spek en mayonaise op brood want wij gaan varen :-) gaan we naar de haven en daarna aan boord. Het is een ruim schip wat gebruikt wordt voor meerdere doeleinden, namelijk toerisme, postbezorging op de eilanden en (vroeger) het vervoer van gekarnde melk naar de wal. Vandaar ook de naam van de trip "Cream Boat Tour). Er is ruimte voor 200 toeristen maar we zijn vandaag met 30 (lekker veel plek). Lianne heeft aangegeven te willen zwemmen met dolfijnen en dat kan met deze trip (als de dolfijnen een beetje willen meewerken). De boot doet ongeveer 14 eilanden aan en we zijn hiermee een hele dag onderweg.

De omgeving waar we langsvaren is overweldigend mooi. Lianne en ik hebben dit soort trips vaker gedaan (ook in Australië) maar deze is toch echt de mooiste. Het helpt ook erg mee dat het zonnetje schijnt en de thermometer een prettige 23 graden aangeeft met weinig wind. We zien heel veel schoons langskomen en het duurt te lang om alles te beschrijven. Een hoogtepunt was een grote rots met daarin een natuurlijke opening waar het schip doorheen kon varen (hole in the rock). Maar de meest spectaculaire was toch wel onze ontmoeting met dolfijnen. Een grote groep (tussen de 50 en 100) zogeheten bottle-nose dolfijnen heeft ons enige tijd vergezeld terwijl de kapitein erg langzaam vaarde. Het was geweldig om ze bezig te zien en te merken dat ze het zelf ook leuk vonden. Dolfijnen zijn, volgens de kapitein, eigenlijk grote kinderen die het liefst heel de tijd spelen. Helaas voor Lianne was het niet mogelijk om met de dolfijnen te zwemmen want er waren ook jonge dolfijnen tussen de groep. Voor de dolfijnen maakt dat niet uit maar de overheid wil dat ze dan met rust gelaten worden en zwemmen is dan verboden. Na veel foto's en ook wat filmen de dolfijnen vaarwel gewenst en we zijn weer verder gevaren.

Lianne was niet al te ongelukkig want ze heeft ook deelgenomen aan een activiteit die zijzelf omschrijft als heel geweldig. Aan de zijkant van het schip wordt een groot net tussen 2 uitstekende palen in het water gelaten en de deelnemende passagiers (ongeveer 20) moeten dan in het net springen. Het net wordt dan een stukje verder in het water gelaten waarna de kapitein het schip snel vooruit laat varen om daarna weer te stoppen. Hierbij moet je je goed vast houden aan het net want er zit best vaart achter. Het levert een hoop hilariteit op. Bij een dame vloog het bovenstukje van de bikini eraf en bij een wat dikkere man was het zijn vrouw die hem redde door zijn broek vast te houden (want die was anders in volle zee beland).

Zoals gezegd, het was een geweldige dag. Voor het niet kunnen zwemmen met de dolfijnen kregen we nog een refund van 30 dollar.

Morgen wandelen en de omgeving van het verdrag bezoeken.

• 18 November 2018 - 16:21

Jacqueline :

Wat een mooie belevenissen maken jullie mee. Leuk om dat op afstand te kunnen volgen.

• 19 November 2018 - 06:34

Marjolein:

hoi, wat fijn om te lezen hoe mooi het daar is en jullie belevenissen. jammer dat je niet met de dolfijnen hebt kunnen zwemmen. jammer dat je geen foto's ziet; dat komt later wel.