17-11-2018 - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Jack Nijnatten - WaarBenJij.nu 17-11-2018 - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Jack Nijnatten - WaarBenJij.nu

17-11-2018

Blijf op de hoogte en volg Jack

18 November 2018 | Nieuw Zeeland, Paihia

Lianne heeft superlang geslapen. Gisteren om 19.30 naar bed en deze ochtend om 07.00 uur wakker. Waarschijnlijk was gisteren toch iets vermoeiender dan we dachten. Vandaag is onze 2e volle dag in Paihia en we gaan wandelen. Eerst zijn we met de auto naar de Waitangi Treaty Grounds gereden (waar het vredesverdrag tussen de Maori en de Europeanen is getekend). Na hier wat rondgekeken te hebben kwamen we erachter dat dit toch een erg nationaal ding is waar wij iets minder mee hebben. Dat blijkt ook uit de entreeprijs want NZ inwoners mogen voor half geld naar binnen. Na wat foto's en een beetje rondkijken zijn we weer verder gegaan, nou ja verder. Minder dan 100 meter verder was de ingang van een wandelpad.

We hadden hier al iets over gelezen en wilden deze graag doen. Het is een tocht naar de Haruru waterfalls en een onderdeel ervan is de Mangrove Forest Boardwalk. De tocht is 5 kilometer one way, wat betekent dat je op het eindpunt weer terug moet wandelen en dus totaal 10 kilometer loopt. Het was een erg mooie tocht die dwars door de beboste heuvels gaat en parallel loopt aan het water van de baai. Sommige klimmetjes en afdalingen waren wat pittiger maar de tocht was verder goed te doen. Na ongeveer 3 kilometer klimmen en dalen kwamen we aan bij de mangrovebossen en liepen we verder over een houten boardwalk. De mangroveboom is aangepast aan het water doordat zijn wortels naar boven steken (boven de waterlijn) en daardoor bij zuurstof kunnen. Na ongeveer 500 meter gaat het pad weer naar boven en klimmen en dalen we verder. Aan het einde van de 5 kilometer werden we beloond met een uitzicht op de beloofde waterval waarbij de rivier uitmond in zee. De tocht zelf was trouwens ook prachtig. Je loopt in een subtropisch regenwoud en je ziet planten en vogels die je normaliter alleen maar in de dierentuin tegenkomt. Verder waren er regelmatig prachtige doorkijkjes naar het water met de eilanden. We hebben ongeveer 2,5 tot 3 uur stevig doorgelopen en zijn na terugkomst in het motel lekker aan zee gaan liggen (en zwemmen). Na afloop nog even in de hottub van het hotel en de dag was weer ver om.

Morgen een lange reis voor de boeg naar Coromandel.

• 18 November 2018 - 11:00

Dimph:

Wat leuk om elke dag jullie reisverslag te lezen. Complimenten Jack voor je heldere verhalen, leuk om op deze manier er in meegenomen te worden.