30-11-2018 - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Jack Nijnatten - WaarBenJij.nu 30-11-2018 - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Jack Nijnatten - WaarBenJij.nu

30-11-2018

Blijf op de hoogte en volg Jack

01 December 2018 | Nieuw Zeeland, Fox Glacier

We gaan het mooie Abel Tasman National Parc verlaten en de nieuwe bestemming wordt Fox Glacier. Vandaag de langste rit die ik deze vakantie zal maken. Dit hebben we met opzet zo besloten omdat een tussenstop in de plaats Greymouth eigenlijk niets oplevert. Onder normale omstandigheden is de reis te maken in ongeveer 7 uur.
Ons vertrek is om 08.30 want we willen ook nog een paar dingen bezoeken onderweg. De eerste was een tip van onze gastvrouw in Marahau. Het plaatsje Westport lig in een uitstekende punt en daar is een zeeleeuwenkolonie te zien. Na diverse foto’s blijkt dat het verstandig is om even het dorp in te gaan want er is geen tankstation meer te vinden de volgende 90 kilometer. Daar wat gegeten en rondgekeken en toen weer verder.
De volgende tussenstop zijn de Pancake Rocks. Dit is een indrukwekkende rotsformatie waarbij de zee de tussenlaag van rotsen heeft weggevreten. Hierdoor krijgt het inderdaad de indruk van gestapelde pannenkoeken. Best indrukwekkend om te zien. Ook zijn er zogeheten blowholes waarbij de zee zijn golven met kracht door de rotsen wordt blaast.
De laatste tussenstop is een plaatsje genaamd Hokitika. Daar wilden we eigenlijk niet eens langs maar het zag er zo leuk uit (kerst en zo) dat we toch maar een extra tussenstop hebben toegevoegd.
Uiteindelijk komen we om 19.00 aan in onze bestemming. Het hotel is gelukkig ook van erg goede kwaliteit dus de komende dagen gaat het wel weer lukken. Naast het hotel is een wandelpad aangelegd met daarin zogeheten glowwormen. Die beestjes zitten in bomen en struiken en zijn vooral goed zichtbaar in het donker. Wij zijn dan ook in het pikkedonker hier naar toe geweest en ik moet zeggen het was erg leuk. het lijkt een beetje op een efteling attractie als die honderden zwakke lichtjes in het duister. Een foto maken hiervan lukt echt niet omdat het licht zo zwak is.
Fingers crossed for good weather, zegt men in NZ. Ik hoop het.
Morgen de gletser bezoeken en Lake Matheson. Dat gaan weer veel loopkilometers opleveren.

• 01 December 2018 - 09:51

Janine (zusss):

Fijn dat je weer wat reisverslagen online hebt gezet, Jack. Altijd leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken in NZ. Wat een mooie foto met een enorme kerstboom en dat in korte broek :), ff anders dan hier in NL.