01-12-2018 - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Jack Nijnatten - WaarBenJij.nu 01-12-2018 - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Jack Nijnatten - WaarBenJij.nu

01-12-2018

Blijf op de hoogte en volg Jack

01 December 2018 | Nieuw Zeeland, Fox Glacier

Een nieuwe maand met nieuwe kansen. Vandaag hebben we in de ochtend een bezoek gebracht aan Lake Matheson. Dit meer is beroemd om de weerspiegeling die je ziet van de bergtoppen in het water. Met name Mount Cook (voor liefhebbers van Lord of the Rings, mount Doom) wordt dan prachtig gereflecteerd in het water. Die ochtend hebben we geluk. Het regent zo af en toe zachtjes maar er is gelukkig geen wind. De bergen worden prachtig gereflecteerd in het water en het is in deze omgeving ook erg mooi om te zien. De dag belooft weer mooi te worden want na 10.00 uur houdt het op met de motregen en komt zelfs de zon er af en toe door. De temperatuur is ongeveer 22 graden dus wandelen is geen straf.
Na ongeveer 1,5 uur gaan we weer terug naar ons hotel want deze middag gaan we ook een wandeltocht naar de Franz Josef Gletsjer ondernemen.
De wandeling heen en terug is ongeveer 10 kilometer over geaccidenteerd terrein. We zijn niet de enige vandaag voor deze tocht maar wel komen we onderweg mensen tegen die omkeren omdat het toch te ver zou zijn. Aangekomen op het eindpunt van onze wandeltocht hebben we een prachtig uitzicht op de gletsjer. De omgeving is ook overweldigend want de gletsjer is (door klimaatverandering) zich aan het terugtrekken en we zijn in het enorme dal waar de gletsjer de afgelopen 100 jaar nog aanwezig was. Een man omschrijft gletsjers volgens mij volledig juist: bevroren rivieren die alles op hun weg meenemen en verplaatsen of veranderen.
Na afloop zijn we weer naar Matheson Lake gegaan omdat we helaas wat foto’s die ochtend verloren hebben. Jammer genoeg waaide het een beetje en de rimpelingen in het water zorgden ervoor dat een reflectie onmogelijk was. Gelukkig hebben we in de ochtend wel alles kunnen zien.
Morgen weer een nieuwe dag en hopelijk weer een leuke.

• 01 December 2018 - 09:02

Frans Spikker:

Leuk om jullie zo te volgen. Jammer van het slechte weer maar hoop dat je toch genoeg kan genieten van jullie reis. Zal duimen voor goed weer. Groetjes

• 04 December 2018 - 06:17

Lisette De Bont :