Duiken en Snorkelen bij The Great Barrier Reef - Reisverslag uit Cairns, Australië van Jack Nijnatten - WaarBenJij.nu Duiken en Snorkelen bij The Great Barrier Reef - Reisverslag uit Cairns, Australië van Jack Nijnatten - WaarBenJij.nu

Duiken en Snorkelen bij The Great Barrier Reef

Door: Jack en Lianne

Blijf op de hoogte en volg Jack

25 Oktober 2015 | Australië, Cairns

24 oktober.
Vandaag is weer een vroege dag. Tussen 07.30 en 08.00 worden we verwacht in de haven van Cairns. Eergisteren hebben we een boeking gemaakt om te gaan varen met de Silverswift, een catamaran die aangeraden is door onze boekingsagent. Deze catamaran is relatief rustig en er kunnen maximaal 75 tot 80 gasten aan boord. Doordat we gisteravond al om 10.00 uur zijn gaan slapen is opstaan geen probleem. Voor de wekker gaat om 06.30 zijn we al wakker en ready to go. Dit klopt niet helemaal want we doen het rustig aan en vertrekken pas om 07.15 (na ontbijt en koffie). Aangekomen in de haven van Cairns (spreek uit Kerns), parkeren we de auto en gaan op zoek naar het schip. Daar aangekomen blijkt dat we eerst onze tickets moeten gaan kopen in de naastgelegen hal, onder hotel Shangri La. Wat we hebben geboekt is een reservering met een aanbetaling die nu omgezet moet worden in daadwerkelijke toegangsbewijzen tot de boot.

Als we terugkomen met de tickets is men net begonnen met boarden. Bij het boarden krijgen we diverse formulieren uitgereikt die we moeten invullen. We zoeken een ruimte in het ruime benedendek en wachten af wat komen gaat. Om 09.30 vertrekt de boot en we merken snel dat het met een flink tempo het ruime sop kiest. De snelheid waarmee we varen ligt boven de 50 kilometer per uur. Onderweg vullen we de formulieren zo goed mogelijk in, en deze worden behoorlijk goed nagekeken, merken we. Als iets niet goed is krijgen we ze terug en we worden gewaarschuwd dat dit officiële documenten zijn, en dat liegen strafbaar is. De meeste vragen gaan over je gezondheid en dus moet ik, helaas, een aantal vragen met ja beantwoorden. Nadat de formulieren zijn ingeleverd komt vrij snel iemand langs die me vertelt dat diabetes een mogelijk probleem is met duiken. Hij vertelt me dat er een paar mensen zijn met medical issues, en dat ze dit altijd telefonisch moeten checken met een arts. Na enige tijd krijg ik gelukkig te horen dat alles OK is.

Tijdens de vaart krijgen we verder uitgebreide uitleg over het dagprogramma. We gaan die dag naar 3 plekken op het Great Barrier Reef. Op alle plekken blijven we gemiddeld een uur, waar we kunnen snorkelen en duiken. Ik heb een introductie duik op het programma staan, en ik ben ingedeeld om dit op de 2e plek te doen. Later zal blijken hoeveel geluk ik hiermee heb. Bij de eerste plek gaan Lianne en ik te water, samen met de andere gasten aan boord van het schip. Het is geweldig. We zijn het hele uur bezig met kijken naar het prachtige koraal en de enorme variëteit aan veelkleurige vissen. We komen vissen tegen in allerlei soorten en maten, maar ook in allerlei kleuren en verschijningsvormen. Het is heel bijzonder om in dit openlucht aquarium te mogen rondzwemmen. Sommige vissen zijn klein en zwemmen vaak in scholen. Andere zijn juist groot, en met groot bedoel ik 50 centimeter tot een meter. Zonder uitzondering zijn ze allemaal fel gekleurd en prachtig.

Bij de 2 plek begint mijn duikavontuur. Ik ga vandaag voor het eerst duiken en dat doe ik met mijn Japanse instructeur en begeleider Kenta (maar iedereen noemt hem Ken). We moeten eerst een instructiefilm bekijken van 30 minuten en worden daarna ondervraagd door een instructeur. Daarna neemt je eigen instructeur je mee, en ga je nog eens 30 minuten verder geschoold worden. We gaan met 2 andere Newbies vandaag voor het eerst duiken. We moeten een wetsuit aan, een flotation vest, loodriem en de nodige meters bevestigd aan onze duikfles. Het mondstuk noemt men een regulator en je kunt ermee in- en uitademen. Nadat we al onze duikspullen hebben aangetrokken (met veel hulp van de instructeur) gaan we in het water. We moeten van Ken eerst de afgesproken oefeningen doorlopen om te laten zien dat we het snappen. Als dit achter de rug is mag de lucht uit ons flotation vest ontsnappen zodat we langzaam afzakken onder water. De eerste 5 minuten is raar, eng en voelt alles aan alsof je weer snel naar boven wil gaan. Als je ademhaalt hoor, en voel je de ontsnappende luchtbellen langs je oren naar boven gaan.

Na deze eerste 5 minuten gaat mijn ademhaling steeds rustiger worden. We zakken langzaam af en moeten voortdurend onze oren klaren. De druk neemt erg toe naarmate je dieper gaat en Ken heeft aangegeven dat we, als alles goed gaat, naar een diepte gaan van 10 tot 12 meter. Alles gaat gelukkig goed en na 10 minuten zijn we op onze diepte aangekomen. Vanaf hier gaan we rustig de boel verkennen. We gaan om een aantal prachtige koraalrotsen heen en komen uit bij een plek waar Ken ons naar toe wijst. Het blijken kleine clownsvissen (Nemo) te zijn die in en uit anemonen zwemmen. De volgende plek waar we naartoe gaan is nog spectaculairder. Het is een enorme doopvontschelp met een doorsnee van zeker een meter. Langzaam gaat de opening ervan op en neer. Als Ken zijn hand op een paar centimeter van de opening heeft klapt heel de schelp ineens dicht. Langzaam gaat deze weer open en ik probeer het ook. Het is geweldig om te zien hoe deze enorme schelp reageert op drukverschillen. Als laatste komt, wat mij betreft, het meest spectaculaire moment van de dag. Als we iets verder zwemmen, komen we een zeeschildpad tegen. Het dier is bezig met eten van dood koraal. Hij is zeker een meter lang en is prachtig. Hij lijkt zich niet te storen aan ons en gaat rustig door met eten. Wat een schouwspel! Later blijkt dat alleen de duikers van de 2e groep dit hebben gezien. Dit had ik absoluut niet willen missen.

Na 30 minuten is de duik helaas voorbij. Nadat ik mijn instructeur heb bedankt ga ik Lianne opzoeken. Zij heeft ook een prachtige ervaring gehad met snorkelen. Het is inmiddels lunchtijd en we kunnen gaan eten. Het is weer een heerlijke lunch met diverse gerechten. Na de lunch varen we verder naar onze laatste plek voor de dag. Hierbij zijn een aantal van de vele instructeurs meegegaan op de snorkeltocht. Onderweg geven ze uitleg over wat je tegenkomt en hoe delicaat het Great Barrier Reef is. Lianne en ik besluiten het grootste deel van dit laatste uur met zijn tweetjes te gaan, snorkelen. Na een half uur krijg ik wat problemen met mijn snorkelset, ik krijg teveel zout water binnen. Hiervan moet ik veel hoesten en daarom besluit ik om het water uit te gaan. Lianne heeft een geweldige dag in het water. Bij eerdere ervaringen was ze meestal zeeziek, maar deze keer niet. De zee is die dag dan ook perfect en er zijn geen golven van betekenis. Dit betekent dat ze vandaag zelfs langer in het water is dan ik. Ze heeft erg genoten van deze wonderbaarlijke onderwater wereld.

Na afloop van deze laatste plek is het tijd om weer naar de wal te vertrekken. Maar eerst krijgen we afternoon Tea met diverse biscuits en cakes (lekker). Onderweg naar de wal zitten we tegenover mensen uit Melbourne. We hebben de hele terugweg met ze zitten kletsen over van alles en nog wat. Het was een geweldig leuke dag. Morgen nemen we afscheid van Cairns en gaan we naar onze nieuwe bestemming, Magnetic Island.

CU

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jack

Maleisië en Australië 2015 Maleisië, Nieuw-Zeeland en Thailand 2018

Actief sinds 01 Okt. 2015
Verslag gelezen: 146
Totaal aantal bezoekers 8202

Voorgaande reizen:

10 November 2018 - 23 December 2018

ontdek Nieuw-Zeeland

06 Oktober 2015 - 08 November 2015

Australië (en een klein beetje Maleisië)

Landen bezocht: