Op ontdekkingstocht in Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jack Nijnatten - WaarBenJij.nu Op ontdekkingstocht in Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jack Nijnatten - WaarBenJij.nu

Op ontdekkingstocht in Sydney

Door: Jack en Lianne

Blijf op de hoogte en volg Jack

05 November 2015 | Australië, Sydney

4 november.
Na de kou, de regen en de wind kan het vandaag alleen maar beter worden, dachten we. Maar helaas, ook nu is het weer erg slecht in Sydney. Vandaag gaan we beginnen met onze hop on hop of bustocht. We beginnen een klein stukje verderop in Harris Street (waar we ook met het hotel zitten). De tocht voert ons naar de volgende halte, want Lianne (en niet ik) is de camera vergeten. We stappen uit en lopen een kwartiertje terug naar het hotel. Bij onze 2e poging hebben we niks meer vergeten, dus gaan we verder dan een halte. Onze bestemming is Harbour Bridge en het Opera House. Iedereen kent het Opera House van foto’s, film- of televisiebeelden. Het is toch behoorlijk anders als je er zelf voor staat. Het is een erg groot complex en de hoogste koepel is 76 meter hoog. Behoorlijk imposant en ook erg mooi.

Vanaf het Opera House heb je een erg goed beeld op Harbour Bridge. Deze (boog)brug (in de volksmond de kleerhanger geheten) is heel erg groot. De brug is gebouwd in de jaren 30 van de vorige eeuw (de grote depressie) en hij overspant een lengte meer 500 meter. Het brugdek (waar de auto’s rijden ligt 60 meter boven zeeniveau. Je kunt ook meedoen aan een georganiseerde tour waarbij je over de boog van de brug naar de andere kant gaat. De tour duurt 3,5 uur en is absoluut niet bestemd voor mensen met hoogtevrees. Ik had geen idee van het formaat van deze brug totdat ik in Sydney kwam. De brug kun je elk jaar zien op televisie met nieuwjaar. In Australië zorgt de overheid voor het nodige vuurwerk (en is het verboden voor particulieren). Deze vuurwerkshow is erg indrukwekkend en je kunt beelden hiervan terugvinden op allerlei youtube filmpjes.

We wandelen (en af en toe bussen) verder door regenachtig Sydney. Onderweg komen we St. Marys Cathedral tegen en kijken even binnen. Na een kaarsje opgestoken te hebben voor onze respectievelijke vaders gaan we weer verder. We komen dan bij Pitt Street en daar zien we niets anders dan Gucci, Louis Vuiton, en ga zo maar door. Erg leuk om hierdoor heen te wandelen en te bedenken wat je zou kopen als je toch eens wat meer geld zou hebben. Onderweg met onze bus horen we via de voice over dat deze straat op nummer 7 wereldwijd staat als duurste winkelstraat.

We lopen verder langs de Botanical Gardens en komen uit bij het Queen Victoria Building. Voor het gebouw staat ook een beeld van Queen Vic. Het gebouw is van buiten al indrukwekkend, maar van binnen is het werkelijk prachtig. Het is tegenwoordig een grote Mall met allemaal specialiteitenwinkeltjes. Wat het voor ons bijzonder maakt zijn de prachtige kerstversieringen waarmee alles is gedecoreerd. Christmas is early zegt men wel eens in Engelstalige landen, maar hier is vanaf begin november al heel veel in kerstsfeer. Zelfs het weer L.

Om ongeveer 16.30 zijn we weer in het hotel en besluiten om die avond daar ook te eten.

Morgen weer een dag.