Het eilandleven en Koala's spotten - Reisverslag uit Magnetic Island, Australië van Jack Nijnatten - WaarBenJij.nu Het eilandleven en Koala's spotten - Reisverslag uit Magnetic Island, Australië van Jack Nijnatten - WaarBenJij.nu

Het eilandleven en Koala's spotten

Door: Jack en Lianne

Blijf op de hoogte en volg Jack

26 Oktober 2015 | Australië, Magnetic Island

26 oktober.
Vandaag is onze 2e dag op Magnetic Island. De naam van het eiland is terug te voeren op het slecht functioneren van het kompas van kapitein Cook tijdens zijn reis langs de oostkust van Australië. Omdat het instrument niet goed werkte terwijl hij langs het eiland voer, veronderstelde hij dat er een grote magneet of magnetische kracht aanwezig was op het eiland.

Vandaag zijn we allebei weer vroeg wakker, om 07.00 uur. Het leven op een eiland kent echter een ander ritme, en de 24 uurs economie is hier nog niet ingevoerd. We moeten dus tot 08.00 wachten voordat er ergens iets opengaat, een restaurantje of een broodverkoper. Eerst maar eens koffie gedronken en daarna heb ik om de hoek (nadat het winkeltje opengaat) een paar broodjes gekocht. Nadat we ons ochtendmaal hebben gegeten is het tijd om op pad te gaan. Iets na 09.00 gaan we beginnen aan een wandeling die ons is aangeraden door de eigenaresse. Op 5 minuten rijden moeten we parkeren bij het begin van de wandelroute. Deze voert ons door bossen naar een fort wat gebouwd is in de 2e wereldoorlog. Het ligt hoog op een heuvel en ziet uit over de wateren rondom Townsville. Bij dit fort zijn ook grote kanonnen aanwezig geweest om eventuele aanvallers (lees Japanners) naar de diepte te jagen. De route is verder beroemd om de aanwezigheid van koala’s en de mogelijkheid om ze hier in het wild aan te treffen.

Het is warm die dag (30 gr. C.) en met een hoge luchtvochtigheid ga je al snel behoorlijk zweten. Toen we in de Outback rondliepen met temperaturen van 40 gr. C. voelde het minder warm en drukkend. Maar in de outback had ik behoorlijk last van gebarsten lippen, en nog veel meer ongein door de droogte daar. Dan maar een beetje zweet, dat is minder onprettig dan die verrekte droogte.

Na enige tijd lopen komen we een echtpaar tegen dat naar boven kijkt. We zien dan onze eerste Koala van de dag. We maken een praatje met de mensen, en ze vertellen ons hoe je het beste kunt kijken om Koala’s te spotten. Na enige tijd hebben we onze 2e koala gevonden, en daarna gaat het eigenlijk best goed. In totaal hebben we 6 tot 7 koala’s aangetroffen, waaronder een koala met jong. Ik zeg 6 tot 7 omdat ik niet zeker weet of er een dubbeltelling tussen zit. De baby koala’s heten joey’s. Het zijn ontzettend leuk uitziende dieren, en ik kan goed begrijpen waarom ze zo populair zijn. Je zou er zo een mee naar huis willen nemen, en nee, niet om op te zetten.

Onze tocht voert verder naar boven en aangekomen bij de resten van het fort, worden we beloond met een prachtig uitzicht over de wateren rondom het eiland. De terugweg is steil en rotsachtig, maar met onze wandelschoenen goed te doen. Ik moet niet vergeten Lex en Lisette te bedanken voor het advies om deze aan te schaffen. We hebben er al ongelofelijk veel plezier van gehad. Na terugkomst, we hebben 2,5 uur gewandeld, stappen we in de auto om het eiland even rond te rijden. Dat is leuk, maar ook snel gedaan. Het eiland is niet zo groot en er zijn ook niet zoveel wegen.

De rest van de middag hebben we lekker gerelaxt. We zijn naar zee gegaan, hebben wat gezwommen en in de zon gelegen. Daarna nog even gezwommen in het zwembad voor ons appartement, en dat was het eigenlijk wel. In de late middag zijn we toch nog even teruggegaan naar de wallabies. Deze keer heb ik een paar foto’s kunnen maken van wallabies met een jong in hun buidel. Morgen vertrekken we weer naar onze volgende bestemming, Airlie Beach.

Later……

• 27 Oktober 2015 - 08:58

Jacqueline:

Hoi Lianne en Jack,

Met veel belangstelling volg ik jullie prachtige reis door het lezen van de reisverslagen. Wat een mooi avontuur zeg. En wat geweldig dat jullie er zo van genieten. Dat levert natuurlijk ook mooie herinneringen op. Maar nu eerst blijven genieten van alles wat nog op jullie pad voorbij komt.

Lieve groet, Jacqueline