Whitsunday Islands; de schoonheid van de natuur - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Jack Nijnatten - WaarBenJij.nu Whitsunday Islands; de schoonheid van de natuur - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Jack Nijnatten - WaarBenJij.nu

Whitsunday Islands; de schoonheid van de natuur

Door: Jack en Lianne

Blijf op de hoogte en volg Jack

28 Oktober 2015 | Australië, Airlie Beach

28 oktober.
Deze dag gaan we besteden aan de Whitsunday Islands. Deze eilandengroep is een erg populaire vakantiebestemming voor veel toeristen, en met name backpackers. De eilanden zijn vooral te bereiken vanaf het kustplaatsje Airlie Beach. Arlie Beach zelf is een levendige plaats waar vooral veel barretjes, restaurants en vooral boekingskantoren te vinden zijn. Je kunt bij deze boekingskantoren allerlei tours en (meerdaagse) trips boeken. De eilanden zijn te bereiken met rafts, zeilboten, watervliegtuigen en van alles wat ik hier nog niet genoemd heb. Wij besluiten eens ruig te doen en gaan met een raft, The Big Fury. De boeking wordt gemaakt bij de receptie van ons hotel, en we worden de andere ochtend om 09.30 opgehaald met een busje. Het busje voert ons naar de haven en onze chauffeur Matt vertelt dat we over een half uurtje zullen vertrekken. Er moeten eerst nog wat andere gasten arriveren die dag, en we moeten ook nog inchecken. Nadat we de onvermijdelijke vragenlijst hebben gelezen, ingevuld en ondertekend zijn we “good to go”.
Matt (onze chauffeur) blijkt ook de kapitein te zijn van onze boot. Die dag zijn er maar 22 gasten aanwezig, terwijl de boot voor 35 gasten plaats heeft. Er zijn 2 bemanningsleden vandaag, Matt de kapitein en Braden die fungeert als matroos, tour guide, kok, manusje van alles en vooral clown. Braden is een broodmagere, lange gast met een geweldige dosis humor. Hij maakt overal geintjes, maar is ook serieus in zijn rol als tour guide. Verder maakt hij voor iedereen foto’s, maakt met iedereen een praatje en is eigenlijk erg goed in zijn rol als gids.

Onze eerste bestemming die dag is het beroemde Whitehaven Beach. Met een snelheid van 80 kilometer per uur varen we in een open boot langs de verschillende eilanden. We komen langs Gorilla Island (niet de echte naam) dat lijkt op het gezicht van een liggende gorilla. Verder komen we langs een eiland waar enorm veel giftige slangen leven. Mensen kunnen hier beter niet aan wal gaan, vertelt Braden.
De whitsundayeilanden zijn een eilandengroep met als grootste eiland Whitsunday Island. Kapitein Cook voer langs deze eilandengroep voordat hij voet zette op Australië. Hij ontdekte de eilanden op Pinksteren, “Whitsunday” in het Engels; daarom noemde hij de eilandengroep de Whitsundays. Maar in die tijd werd de internationale datumgrens nog niet gebruikt, die ten oosten van Australië loopt. Cook wist dus niet dat het eigenlijk al maandag was, waardoor de naam eigenlijk onjuist is.

Na een uurtje varen komt onze bestemming in zicht, Whitehaven Beach. Dit strand is wereldwijd bekend als een van de mooiste stranden ter wereld. Het staat standaard in alle top 10 lijstjes. Het is ongeveer 7 kilometer lang en is met name uniek door zijn bijzondere zand. Het zand is een spierwit superfijn silicium. Het is heel bijzonder om dit te zien liggen vanaf een afstandje op de boot. Stel je voor; het azuurblauwe water, de groen beboste heuvels van het eiland en daartussen een spierwitte streep licht (het strand). Aangekomen bij het strand blijkt het zand geweldig mooi te zijn en erg koel

aan te voelen. Dit zand kan ook perfect worden gebruikt om je huid te scrubben, of om zeer fijn glas mee te maken. We worden wel gewaarschuwd op te passen met onze fotoapparatuur. Het zand gaat overal tussen zitten, en maakt camera’s kapot. We hebben 2 uur de tijd om te relaxen. Het is heerlijk om te zwemmen hier. Lianne en ik zijn vaak in het water te vinden, en daarna uiteraard weer lekker even zonnen en opdrogen op het strand. Onderwijl wordt ook de lunch geserveerd, en zoals we inmiddels van de Aussies gewend zijn is dit weer goed geregeld, lekker en ruim voldoende. Tijdens de lunch worden we een paar erg grote hagedissen gewaar. Ze zijn zeker een meter groot en erg mooi. Braden vertelt dat het eigenlijk varanen zijn (neefje van de Komodo varaan). Als ze je zouden bijten dan zijn ze giftig, dus we zijn gewaarschuwd. Ze zijn een tikje agressief en proberen je voedsel te stelen. Braden probeert ze weg te lokken met een garnaal, maar moet uiteindelijk zelf ook opzij springen na een uithaal van een van de beesten. Het blijft bijzonder al die prachtige dieren die we in het wild tegenkomen. Na de lunch besluiten we nog een korte wandeling te maken naar de top van een heuvel. De wandeling kost je 30 minuten, maar het uitzicht waarmee je wordt beloond is geweldig. Dit zijn plaatjes die je ziet op briefkaarten en in reisgidsen, werkelijk schitterend.

Na afloop gaan we weer verder met de boot naar onze volgende bestemming. We gaan weer snorkelen op het Great Barrier Reef. Met 40 minuten varen komen we op onze plek en gewapend met een snorkel-set (en wetsuits) gaan we weer te water. Wat we hebben gezien in Cairns komen we weer tegen op deze prachtige plek. Het koraal is fantastisch en we zien zoveel schitterende kleuren. De vissen (groot en klein) zijn ongelooflijk mooi. Meerdere keren komen we uit bij kleine Nemo visjes (clownsvissen) die in en uit hun anemonen zwemmen. Deze keer zwemmen we veel dichter op het koraal dan we deden in Cairns. Het geeft ons de geweldige sensatie nog meer te mogen zien van het rif. Op verschillende plekken zitten we zo dicht erop dat het onvermijdelijk is om iets aan te raken. Ik hoop dat het alleen maar dood koraal is wat ik heb gevoeld.
Door de wetsuits kunnen we extra lang in het water blijven, wel 2 uur. Nadat onze tijd daar om is gaat de boottocht weer naar de haven van Airlie Beach. Tijdens de terugtocht krijgen we diverse soorten cake en koekjes aangeboden, waar we geen nee tegen zeggen. Om 17.00 zijn we weer terug en nemen afscheid van Matt en Braden. Het was een geweldige dag en een geweldige ervaring om met hun mee te mogen varen.

Aangekomen bij ons hotel besluiten we, voor het donker is, eerst even in het zwembad te duiken. Nadat we in het water zijn kijken we om ons heen en zien tientallen witte kaketoes op het dak en de balkons van het hotel. Op dat moment vliegen er ook enkele felgekleurde papagaaien over ons heen, en kort daarna komt een paartje grote prachtig gekleurde vlinders ons voorbij gefladderd. Deze dag kan niet mooier eindigen.

Morgen staat weer een reisdag gepland en wel naar Rockhampton.

Bis Morgen