Een bezoekje aan het oudste regenwoud ter wereld - Reisverslag uit Cairns, Australië van Jack Nijnatten - WaarBenJij.nu Een bezoekje aan het oudste regenwoud ter wereld - Reisverslag uit Cairns, Australië van Jack Nijnatten - WaarBenJij.nu

Een bezoekje aan het oudste regenwoud ter wereld

Door: Jack en Lianne

Blijf op de hoogte en volg Jack

25 Oktober 2015 | Australië, Cairns

23 oktober.
Vandaag gaan we het regenwoud verkennen. We hebben gisteren geboekt voor een tour met BTS en worden om 07.10 opgehaald bij het appartement. Er zitten al andere mensen in de bus en we gaan naar Port Douglas. Onderweg stopt de bus bij diverse hotels om nog meer mensen op te halen. De tocht naar Port Douglas duurt een klein uurtje, en als we daar aankomen, moeten we nog 10 minuutjes wachten tot onze uiteindelijke gids arriveert. Deze gids, Mick geheten, is van onze leeftijd en werkt al heel lang als tourgids voor BTS. Nadat we het resterende bedrag hebben betaald stappen we bij hem in de bus. Samen met ons zijn nog 9 andere mensen aanwezig. 3 meiden uit Engeland en de rest van het gezelschap zijn Aussies. Na een introductie over wat we die dag gaan meemaken gaat de reis beginnen. We rijden naar het regenwoud, richting Daintree.

Onderweg stoppen we bij een aantal prachtige plekken om even te kijken of een foto te maken. De tocht gaat voornamelijk langs de kust, en we worden na iedere bocht beloond met weer een mooi uitzicht. We rijden langs de Pacific, en sommige mensen spreken ook wel van de Coral Sea. Soms gaat de rit even het binnenland in en dan is het landschap ook erg mooi. Zo af en toe is er sprake van een suikerrietplantage, dan weer een stuk bos en dan zien we weer de kust. Mick vertelt dat in dit gebied veel films en series voor tv worden gemaakt. Een aantal jaren terug heeft Steven Spielberg, samen met Tom Hanks, hier de televisieserie “The Pacific” gemaakt. Verderop passeren we ook de plek waar Steve Irwin is overleden. Hij was hier om filmopnamen te maken van pijlstaartroggen, en werd door een van deze roggen gestoken in zijn hart.

Na een uurtje rijden moeten we, met behulp van een veerboot, een rivier oversteken. Vanaf hier is het beschermd regenwoud. Het gebied is honderden kilometers lang mag niets nieuw meer gebouwd worden. Mick vertelt dat er in 1986 een onderzoekscommissie op pad is gestuurd naar dit gebied. De wetenschappers hebben toen ontdekt dat het Daintree regenwoud het oudste regenwoud ter wereld is. Verder vonden ze diverse planten en dieren waarvan gedacht werd dat ze allang waren uitgestorven. Een aantal jaren daarna heeft de VN besloten om dit gehele gebied tot World Heritage Territory te benoemen. Dit heeft als gevolg dat de overheid een zorgplicht heeft om het te onderhouden zoals het is, en verdere verstoring te voorkomen.

Op de Daintree rivier gaan we varen met een boot. Deze boot is de enige die in dit gebied mag varen en tijdens de tocht zullen we zoutwater Krokodillen (Saltie’s) tegenkomen. In de rivier zwemmen ook Stierhaaien (Bull Sharks) en die zijn behoorlijk agressief, dus je kunt dus beter alles binnenboord houden. Algauw ontdekken we onze eerste Saltie, een wijfje van 3 tot 4 meter. Haar mannelijke partner, behoorlijk groter, ligt verderop in het water. Het is een prachtig gezicht om deze gevaarlijke dieren in het wild te zien. Verderop zien we nog een paar Saltie’s, en komen we ook een aantal mooie vogels tegen. Het is hier een mangrove woud en dat kun je zien aan de wortels van de bomen die in de lucht hangen. Dit doet de plant zodat ze niet verdrinkt als er teveel water in de rivier zit. We varen ook richting de zee en komen uit bij de monding van de rivier.

Hierna rijden we verder en na een paar stops bij prachtige plekken is het tijd voor de lunch. Dit belooft het mooiste moment van de dag te worden. De eigenaar van de onderneming heeft een stukje grond bij een riviertje in exclusief gebruik. Het is een beetje afgelegen in het regenwoud, maar Mick belooft een uitstekende lunch de mogelijkheid om te kajakken of te zwemmen in super zuiver zoet water. Het klopt helemaal. Het plekje kunnen we niet anders omschrijven als een klein stukje paradijs. Het water is zo helder en schoon, er zwemmen prachtige vissen in en we ontdekken ook zoetwaterschildpadden. De meeste mensen proberen de kajaks, maar de helft besluit te gaan

zwemmen. Lianne en ik gaan ook zwemmen en vinden het water heerlijk. Hierna was er een lunch met vruchtensap, zalm, salades, gekookte ham en diverse andere lekkere dingen. Life is perfect in this place, en ik wil hier wel heel de middag doorbrengen. Dit gaat helaas niet door, want om 13.30 moeten we weer op pad naar het volgende punt. We gaan naar het Cape Tribulation Beach. Hier ontmoet het regenwoud het Great Barrier Reef. Ook is deze plek bekend van Captain Cook, de moderne ontdekker van Australië. Hij is hier aan land gegaan, nadat hij eerst bijna was vergaan met zijn schip.

Na weer te zijn weggereden van een mooie plek, gaan we naar een plek in het regenwoud waar een grote boardwalk is aangelegd in het woud. Mick gaat met ons mee. Het is een wandeling van een half uur tot 3 kwartier, waarbij hij uitleg geeft over de diverse planten en bomen die je ziet. We komen bomen en planten tegen die al meer dan 80 miljoen jaar bestaan (dus ook in de tijd van de dinosauriërs). Hij vertelt dat de biodiversiteit nergens groter is dan in dit regenwoud en dat we erg voorzichtig met dit soort plekken om moeten gaan. Mick geeft de gehele dag uitstekend commentaar bij wat we tegenkomen en blijkt een wandelende encyclopedie. Het is niet doenlijk om alles te herhalen wat hij die dag heeft verteld, of wat wij allemaal hebben gezien. Het was in ieder geval een prachtige dag, en het was de prijs die we ervoor betaald hebben helemaal waard.

Morgen weer een dag.